Aihearkisto: Partion markkinointi

Partion markkinointi kategoriassa mm.
– markkinointitapahtumat
– kampanjat
– markkinointimateriaalit

Raudanreippaiden vinkit lippukunnan hyvinvointiin

Karkkilan Raudanreippaissa on takana melkoinen alkuvuosi. Aktiivisen rekrytoinnin ja markkinoinnin tuloksena lippukunnassa on aloittanut liuta uusia aikuisia. Lähes kymmenen uutta aikuista on melkoinen lisäresurssi noin 90-henkiselle lippukunnalle.

Kaikkia varmasti kiinnostaa, kuinka tuollainen rekrytointi tehtiin. ”Jäsenmäärän kasvattaminen ja rekrytointi vaatii pitkää pinnaa, kasvua ei tapahdu yhdessä yössä”, Raudanreippaiden lippukunnanjohtaja Hilla Peromaa selittää järkevästi. ”Tärkeimmät rekrytointia edesauttaneet asiat ovat olleet henkilökohtaiset kontaktit, positiivinen näkyvyys paikkakunnalla ja toimivat nettisivut sekä aktiivinen Facebook-sivu”, Peromaa summaa. ”Lisäksi jo pelkästään se, että avattiin kaikki lippukunnan tapahtumat partiolaisten perheille, toi hurjasti lisää osallistujia. Meillä on tapahtunut asennemuutos – tajuttiin kutsua kaikki mukaan”, Peromaa hymyilee.

raudanreippaat3

Raudanreippaiden johtajistoa. Hilla Peromaa kuvassa vasemmalla ja Reetta Kivi aurinkolasien takana.

Pienilläkin viestintäteoilla on suuri merkitys

Puhelut ovat nousseet Raudanreippaissa uuteen arvoon. ”Nykyään tulee hoidettua tosi helposti asioita sähköpostilla tai muuten viestittämällä. Meillä johtajat myös soittelevat toisilleen ja se kyllä lisää huomattavasti aikuisten osallistumisintoa ja aktiivisuutta. On varmaan sanomattakin selvää, että tehokkain viestintä tapahtuu puhumalla”, apulaislippukunnanjohtaja Reetta Kivi toteaa.

”Henkilökohtainen kontaktointi on todella tärkeää, mutta samalla ihan kaikki viestintä on avainasemassa kun puhutaan lippukunnan hyvinvoinnista ja kasvusta”, Kivi pohtii. ”Viestintä on kehittynyt meillä viime vuosina merkittävästi. Viestintään panostetaan niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. On lippukunnan kuukausitiedote ja omat sähköpostilistat, ja tasaisin väliajoin juttuja paikallislehdessä.”

raudanreippaat6

Retkellä Ruuhilammilla.

Aikuisten omaa toimintaa ja partiopestejä

Aktiivista viestintää ja avointa näkyvyyttä, mutta mitä muuta? Kuinka aikuiset ovat noin suurella joukolla innostuneet partiosta? ”Olemme panostaneet uusiin aikuisiin tosi paljon ja se on kannattanut. Olemme järjestäneet aikuisten omia retkiä, tehneet heille lippukunnan oman ’terkkuvihkon’ ja kerran kuukaudessa meillä on johtajakahvit vaihtuvalla teemalla”, Kivi kertoo. ”Hauskinta on se, että idea johtajakahveista tuli juurikin eräältä uudelta aikuiselta.”

”Kaikki aikuisten suhteen tehty työ on ollut hyväksi lippukunnalle. Uudet aikuiset ovat tuoneet omat verkostonsa lippukunnan hyödyksi ja aikuisten oma toiminta on tuonut myös muutamia paluumuuttajia takaisin toimintaan”, Raudanreippaiden johtajat hehkuttavat yhteen ääneen.

raudanreippaat5

Tauolla Liesjärven kanoottiretkellä.

Aikuisia on saatu mukaan ja heille on mukavaa toimintaa, mutta miten siitä eteenpäin? ”Joukosta on löytynyt mukavasti vastuunkantajia. On helpompi ryhtyä johonkin partiopestiin, kun ensin on ollut mukana oman ryhmän kanssa jossain mukavassa ja elämyksellisessä puuhassa”, Reetta Kivi valottaa. ”Meillä on ryhmänvetäjille aloiteltu tänä syksynä omaa VIP-toimintaa ja mm. toimintasuunnitelmia tehdään ohjatusti. Näin panostetaan hyvään viikkotoimintaan.”

”Tärkeintä kaikessa on ollut avoimuus. Se, että kaikki kokevat olevansa tervetulleita Raudanreippaisiin. Siitä asenteesta kaikkien lippukuntien kannattaa lähteä liikkeelle”, Hilla Peromaa ja Reetta Kivi vinkkaavat lopuksi.

Raudanreippaiden jäsenmäärä on kasvanut viidessä vuodessa 40 partiolaisella. Huikea kasvuteko!

 


Tämä juttu ilmestyi alun perin Uudenmaan Partiopiirin nettisivuilla.  Jutun kirjoitti Petra Valkonen. Kiitos lainasta!

Kuvat: Raudanreippaiden Facebook-sivu

Elokuu lähestyy, ole valmis!

Elokuu on uusien partiolaisten mukaantulossa ylivoimaisesti vuoden vilkkain kuukausi. Oheisesta muistilistasta pääset tarkastamaan ne keskeisimmät asiat, jotka ainakin kannattaa tehdä.

Nettisivut ajan tasalle

Uusien pikku partiolaisten vanhemmat etsivät netistä hyvää harrastusta lapsilleen. Siksi on erittäin tärkeää, että lippukuntasi nettisivut ovat ajan tasalla ja sieltä löytyvät selkeästi ne keskeisimmät tiedot.

Tee ainakin nämä:

  1. Ohjeet, miten toimintaan pääsee mukaan
  2. Keskeiset yhteystiedot
  3. Ryhmien kokousajat
  4. Kolon ja kämpän sijainti (mainitse myös kaupunginosa)
  5. Kuvaus siitä, mitä partiossa tehdään
  6. Ajan tasalla oleva tapahtuma- ja kokouskalenteri

Kannattaa tutustua myös tarkempiin nettisivujen päivitysvinkkeihin.

Näkyyhän lippukuntasi partio.fi partiohaussa?

Partion nettisivujen partiohaussa tullaan elokuussa tekemään jälleen tuhansia lippukuntahakuja. Löytyyhän sinun lippukuntasi listalta?

Tee ainakin nämä:

  1. Varmista, että lippukuntasi löytyy partiohausta
  2. Tarkista, että tiedot ovat oikein
  3. Tee tarvittavat muutokset Kuksassa (tietoja pystyy päivittämään lippukunnanjohtaja, jäsenrekisterinhoitaja ja sihteeri)

Täältä löydät ohjeet lippukunnan lisäämiseen partiohakuun ja tietojen päivittämiseen.

Asuinaluetapahtumat

Kylien ja kaupunginosien kesätapahtumat ovat hyviä tilaisuuksia tuoda partiota esille ja rekrytoida lisää jäseniä lippukuntaan. Hyvän markkinointitapahtuman tekevät yksinkertaiset ja helposti toteutettavat asiat.

Tee ainakin nämä:

  1. Selvitä milloin ja missä olisi omalla alueellasi sopiva tapahtuma ja ilmoittaudu mukaan
  2. Varaa piiristä tarvittavat markkinointimateriaalit
  3. Tee materiaalipankissa lippukunnan käyntikortti jaettavaksi kiinnostuneille
  4. Listaa tapahtumassa tarvittavat tavarat, kuten lettupannut yms.
  5. Rekryä tarvittava määrä tyyppejä mukaan tapahtumaan

Lisävinkkejä hyvän markkinointitapahtuman järjestämiseen.
Vinkkejä siihen, kuinka kertoa partiosta ei-vielä-partiolaisille.
Lue esimerkki onnistuneesta tapahtumasta täältä.

Vanhemmat mukaan toimintaan

Uudet aikuiset mahdollistavat uusien ryhmien perustamisen ja joukossahan on aina hauskempaa. Partiolaisten vanhemmat ovat otollista maaperää uusien johtajien rekryämiseen.

Tee ainakin nämä:

  1. Listaa ne lippukunnan tapahtumat, joihin vanhemmat voisivat tulla tutustumaan partioon
  2. Mieti millä tavoin vanhemmille sopivista tapahtumista tiedotetaan vanhemmille (esim. lappu kotiin, Facebook-postaus ja -tapahtuma, Kuksan huoltajien sähköpostilista, nettisivut)
  3. Mieti, voisiko lippukunnan leirin vierailupäivää hyödyntää aikuisrekryssä
  4. Suunnitelkaa tutustu partioon -koulutus vanhemmille

Vinkkejä innostavan vanhempainillan järjestämiseen.
Näin valjastat leirin vierailupäivän rekrykäyttöön.

Huolehdi Kuksan jäsenhakemusjonosta

Partion nettisivujen kautta tulleet uudet jäsenet näkyvät Kuksan jäsenhakemusjonossa. Jono tulee tarkastaa säännöllisesti ja kontaktoida hakemuksen jättäneet mahdollisimman pian. Mitä nopeammin saat yhteyden hakemuksen jättäjään, sitä paremman kuvan annat hänelle partiosta ja saat uuden partiokaverin mukaan lippukunnan toimintaan. Tärkeintä on, että jokainen kiinnostunut saa jonkinlaisen reaktion yhteydenottoonsa.

Tee ainakin nämä:

  1. Tarkista ettei lippukuntasi jäsenhakemusjonossa ole tällä hetkellä ketään
  2. Palauta mieleesi, miten jonossa olevat hakemukset käsiteltiinkään (ohjeet täällä)
  3. Varmista jo etukäteen kuinka paljon uusia jäseniä ja missä ikäluokassa pystytte ottamaan mukaan

Ryhmien täydentäminen

Elokuu on otollinen aika järjestää kaveripäiviä, joiden avulla jokainen ryhmä pääsee aloittamaan uuden partiokauden täydellä porukalla.

Tee ainakin nämä:

  1. Infoa johtajistoa kaveri mukaan -päivästä.
  2. Miettikää porukalla, millainen ohjelma olisi sopivan houkutteleva, jotta uudet tyypit jäisivät kätevästi partiokoukkuun
  3. Hae materiaalipankista kaveri mukaan -teemaisia flaikkuja sekä julisteita ja levittele niitä partiokololle kaikkien saataville. Kaveri mukaan -päivästä voi infota jäsenistöä esimerkiksi julisteella ilmoitustaululla!

Lue vinkki toimivasta tavasta saada lisää samoajia ja vaeltajia täältä.

Uuden ryhmän perustaminen

Uuden ryhmän perustaminen ei ole niin vaikeaa kuin se ehkä aluksi saattaa tuntua. Vaikeinta on hommaan ryhtyminen!

Tee ainakin nämä:

  1. Soita muutamille vanhoille partiokavereille ja kysy, lähtisivätkö he vetämään sudarilaumaa
  2. Jos/kun käsissäsi on johtaja ilman laumaa, kirjoita lippukuntasi sähköpostilistalle, vanhempainlistalle, Facebook-seinälle ja nettisivuille ilmoitus, jossa kerrotaan uudesta ryhmästä ja minkä ikäisiä siihen tarvitaan.

Katso näppärät vinkit uuden ryhmän perustamiseen täältä.

Kuva: Janne Seppänen

Lippukunnan treenivinkki nro 38 – alku- ja loppukesä ovat markkinointitapahtumien kulta-aikaa!

Kylien ja kaupunginosien kesätapahtumat ovat muhevinta partion markkinointimultaa, johon kannattaa upottaa kädet kyynärpäitä myöten! Tapahtumissa kohtaavat naapurit ja kylänmiehet, ollaan sosiaalisia ja yhteisöllisiä ja asuinalueen hyvät puolet pääsevät esiin. Niihin lukeutuu tietysti myös paikallinen partiotoiminta, jota ehdottomasti kannattaa omalla alueella esitellä niissä tapahtumissa, joissa ihmiset käyvät. Hyvän markkinointitapahtuman tekevät yksinkertaiset ja helposti toteutettavat asiat.

Hyvä markkinointitapahtumaa näkyy ja näyttää hauskalta.

Levittäkää banderollit, pystyttäkää teltat ja kaivakaa koloilta esiin hauskimmat härpäkkeet!

Hyvässä markkinointitapahtumassa esittelijät ovat aitoja ja hymyileviä ja ottavat kontaktia

Me kaikki olemme partion asiantuntijoita. Osaamme kyllä kertoa siitä, mikä partiossa on parasta, mitä siellä tehdään, mihin homma perustuu ja miten pääsee mukaan. Jokainen edustaa partiossa itseään, eikä meidän tarvitse olla kivikovia myyntimiehiä ja -naisia, jotta kiinnostuneet saataisiin mukaan. Tärkeintä on ottaa rohkeasti kontaktia, hymyillä ja toivottaa tulija tervetulleeksi.

Ennen tapahtumaa voi vielä tsekata kuinka partiosta kannattikaan kertoa.

Hyvä markkinointitapahtuma on esittelijänsä näköinen

Mikä on sun lippukunnan juttu? Mikä on teidän alueen juttu? Onko se purjehdus, glitter, isot määrät sudareita vai kitaran soittoa nuotiolla. Näytä se muillekin!

Hyvässä markkinointitapahtumassa tapahtuu

Partiossa tehdään ja opitaan tekemällä. Miksei siis sitä esitellessäkin?! Paistetaanko lettuja? Kävelläänkö puujaloilla? Valmistetaanko betoniporsaita? Ramborata?

Hyviä, toiminnalisia tekemisen vinkkejä kannattaa ilmiantaa ja idistellä kommenttikentässä!

Hyvästä markkinointitapahtumasta pääsee eteenpäin

On tärkeää, että tapahtumasta partiokipinän tai -kiinnostuksen saanut tietää, mitä tapahtuu seuraavaksi. Vähintään tarvitaan siis yhteystieto oikealle ihmiselle. Ja mieluummin vielä sen lisäksi vaikka ekan kokouksen ajankohta! Tai kutsukortti kolon avoimien ovien päivään, perehdytyspäivään tai muuhun lippukunnan tapahtumaan.

Miettikää jo etukäteen konkreettisia tehtäviä, joita mahdollisille (vaikka vain vähänkin) kiinnostuneille voi tarjota. Erityisesti aikuiset kannattaa pitää erikseen mielessä! Paketoikaa nakit, pestit ja tehtävät ytimekkäästi, ja kertokaa, mitä apua tarvitaan. Kuvat toimivat hyvin kertomaan, että aikuinen voi toimia partiossa vaikka vain vähänkin.

Kuunnelkaa ihmisten toiveita, sitä, mitä he kertovat osaavansa ja haluavansa. Joustakaa. Ottakaa mukaan. Tehkää yhdessä jokaiselle oma paikka lippukuntaan.

Se onkin tärkein oppi kaikista: Pyytäkää ja ottakaa mukaan.

Lippukunnan treenivinkki nro 37 – Päästä itsesi helpolla, ajattele syksyä nyt

Kevään johtajaneuvoston kokoukseen kannattaa ottaa aiheeksi syksyn suunnittelu. Pääsette sitten elokuussa helpolla, kun toiminta luikahtaa käyntiin kuin itsestään!

Mitkä ryhmät aloittavat toimintansa syksyllä?

Onko kaikki johtajat ryhmille jo saatu? Jos ei, kysykää mukaan ryhmiin tulossa olevien lasten vanhempia tai miettikää muita rekrytoimenpiteitä. Jos on, onko heillä jo selvät sävelet siitä, mitä syksyllä tapahtuu ja mitä heiltä odotetaan?

Jatkavien ryhmien täydentäminen

Mikä on minkäkin ryhmän jäsentilanne? Pidetäänkö kaverikokous, vai miten rekrytoidaan ryhmiin uusia jäseniä?

Kolovuorot ja kokousajat

Kirjatkaa ylös syksyn ryhmien kokousajat. Nämä on hyvä laittaa myös nettiin niin, että partiosta kiinnostunut näkee ryhmän nimen lisäksi sen, milloin ryhmä kokoontuu, minkä ikäisille se on tarkoitettu ja kehen ottaa yhteyttä kun tahtoo mukaan.

Syksyn yhteiset päivämäärät ja projektit

Tässä vaiheessa on hyvä muistaa mieleen kaikki syksyn tärkeät päivämäärät, kuten yhteiset retket, kaupunginosa tapahtumien markkinointitempaukset, vanhempainillat ja muut. Ja kätevää on tietty myös varmistaa, että kaikilla on tekijät, jotka tietävät hommansa ja siihen liittyvät aikataulut. Nyt kun asiat on kirkkaana mielessä, voitte myös tehdä yhteisen listan siitä, mistä jutuista täytyy syksyllä aloittaa. Lista kolon seinälle ja syksyn ekassa johtajaneuvostossa esiin.

On muuten kiva tunne kirmata kesälaitumelle, kun on valmiina syksyn ryhmille johtajat ja toimintasuunnitelma. Hieman vaivalloistahan se on, mutta lupaan, että kesän pehmentäminä kiitätte itseänne elokuussa!


Kuva SP:n kuva-arkistosta.